Torsdag

Integrera varenda jävel!

Göteborgare eller svartskalle, svensk eller svensk. Vem borde egentligen integreras? – 26/11-1998

– Saam Kapadia. Är han kosovoalban?
En svensk kvällstidningsreporter ställer frågan i Kosovos huvudstad Pristina en kväll i oktober. Anledningen är min rapportering för Sveriges Television. Det är Rapports medarbetare i Pristina som ringer och berättar episoden: "They think you got all those stories because you are Kosovar! Ha ha ha!"

Men frågan som också ställts är följande. Han är väl inte svensk?

I Sverige släpps mörkhyade inte in på krogen, om de inte ser ut att komma direkt ifrån en rockvideoinspelning. Stockholm är den enda huvudstad i Europa som inte har en riktig moské än. Men vi har ett Integrationsverk. Där funderar tjänstemän på hur man skall få folk som kommit hit från andra länder att anpassa sig. Byråkraterna kunde lika gärna ordna kurser i hur man tar på sig ett par lovikkavantar eller nåt annat lika meningsfullt. För Ibrahims nya vantar gör honom inte till en ljushyad nordisk protestant för det.

Hockeyfrilla
Hur har du det själv med din etnicitet förresten? Du kanske är lite utlänning? Lite invandrare? Kanske andragenerations? Hel, halv eller kvarts? Eller vallon? Vallon är fint. Alla undrar hela tiden. Kollar och stämmer av. Bögnojan är inget mot etnonojan i Sverige.

Jag önskar ibland att mitt namn var mer lättidentifierat. Att jag hade ett namn som Micke på jobbet. Mikael Kucera. Och det vet ju vartenda tv-gloende hockey-fan i hela Sverige att det är en tjeck. Mickes mardröm när han var liten var att tjeckerna skulle slå Tre Kronor och att Kucera skulle göra det avgörande målet. Då skulle det inte vara kul att komma till skolan.

Jag ringer till UD för att kolla om det fanns några svenskar ombord på det Swissairplan som precis störtat. UD meddelar att det fanns det inte. Fast två personer med amerikanska pass som var födda i Sverige. Alltså svenskar i svenska medier. Men en svensk medborgare i Sverige som är barn till invandrare är fortfarande invandrare och utländsk.

Tidningen Vi skriver om en svensk soldat i Kosovo. Han är kosovoalban och slåss för Kosovos befrielsearmé med svenskt pass i fickan. Familjen bor i Sverige, även de med svenskt pass. Men i Sverige är de kosovoalbaner. Hur känns det att betraktas som en svensk i Kosovo med kosovoalbansk familj i Sverige?

Klagomuren
Jag slår på radion fredagen den 30 oktober. Unga människor berättar om branden och om hur det var på festen. Om kompisarna som dog och om de som hoppade, allt på klockren göteborgska. Slår sedan på TV:n och plötsligt framstår de flesta som omkommit som utlänningar. Det är svarthåriga människor med konstiga namn och lite mörkare hy som berättar om tragedin.

Samma kväll ringer en kompis som jobbar i SVT:s växel, klagomuren. Över hundra personer har redan ringt och klagat på att SVT ställt in På spåret. "Den branden är väl inget att sörja." Flera säger rent ut: "Nu är det ju 60 färre".

Tidigare på hösten har jag själv tagit emot hätska samtal om varför Rapport inte berättar att det var invandrarbarn som slog ihjäl Kevin i Arvika, "alla vet ju att det var bosniska flyktingbarn". Nu var det ju inte så, mördarna var små svenska barn berättade polisen senare. Men bara några veckor efter det känner sig Rapports reporter tvungen att påpeka att det är svenska ungdomar som misstänks för den senaste gruppvåldtäkten i Södertälje.

Blott Sverige svenska svenskar har
Det finns egentligen inga skäl att diskutera etnicitet i något av fallen, vare sig det gäller flygolyckor, bränder, brott eller idrott. Det är helt enkelt inte relevant. Ändå diskuteras det hela tiden. Det sitter liksom i lovikkavantarna, den svenska folksjälen.

Den svenska tanken om integration är bakvänd. Det handlar inte om att de som kommit hit inte kan anpassa sig. Det är svenskarna som inte vill anpassa sig till världen utan hela tiden tjatar om det annorlunda, det avvikande. I globaliseringens tid vill svenskarna fortfarande att alla ska vara svenskar: "Integrera varenda jävel!"

Gör om Integrationsverket till Toleransverket. Satsa pengarna på att främja förståelsen för det främmande. Lär Vivianne och alla oss "vanliga" svenskar att ingen mördar barn med stöd av Koranen. Först då kan Sverige bli ett integrerat samhälle.

Och hur har du det förresten själv med främlingarna?




Skärmvänligt

Äntligen
Nu har årets leksakshändelse dunsat ner på hallmattan: Stor och Litens julkatalog.
Flickornas sidor med dockor, "dockor", är rosa. Sidorna med pojkarnas dockor, "äventyr", är ljuslila. Ett sannskyldigt trendbrott. Pojkarnas sidor brukar ju vara gröna.
 

 

Maggie's Farm
Baronessan Thatcher har åter utmärkt sig i kampen för de mänskliga rättigheterna med sitt rakryggade stöd för Chiles gamle diktator Pinochet. Visst förekom det ett och annat övertramp, men tänk så många brittiska pojkars liv han räddade under Falklandskriget. Förresten, Allende gillade inte te.
 

Radio
Ta chansen torsdag kväll och lyssna till Juan Diego Spoerers lysande Estocolmo som avslutar Kulturradions serie om invandrarstäder. P 1 den 26/11 kl. 22.10. Hjälp Ozan Sunar hitta sin bulle.
 

Vi är på väg mot en multikulturell tid som Danzy Senna i oktobernumret av amerikanska alternativmagasinet Utne Reader kallar The Mulatto Millenium. Over there har folk av alla slag börjat snofsa och skapa sig en brokig bakgrund. Jewlatto (t.ex. Lenny Kravitz), Tomatto (efter Uncle Tom), till och med Fauxlatto (Jamiroquai) är några nya folkslag. Tycker du att snofsandet är löjligt, ja då är du en Postlatto.
 

 

På nätet
Trött på att fatta allt? Besök Jodi. Vad är det för nånting egentligen? Konst, poesi eller landstingets budget? Var med i Torsdags spännande tävling. Bäst öppnade rätta svar får en gratisprenumeration på Torsdag. Skriv ditt svar längst ned på sidan.
 

Redaktör &
ansv. utg.:

Peter Karlsson
Redaktion (till juli 1999):
Sara Acedo
Olov Hyllienmark
Nina Karmelitow
Karin Saler
Jenny Teleman
e-postadress:
torsdag@torsdag.com
 

© Torsdag
Skriv gärna ut Torsdag. Citera oss gärna, men ange källan.

Torsdag kommer varannan vecka, ges ut av Föreningen Torsdag, som är politiskt och religiöst obunden.